Decizia de a-ti cumpara o masina este una foarte importanta si alaturi de achizitionarea unei locuinte este probabil una din cele mai costisitoare. Este importanta atat datorita costului dar si datorita a ceea ce implica mai apoi utilizarea ei, costuri de intretinere pe termen lung, siguranta si ce in mod normal este cel mai important, bucuria de a o conduce. In acest sens voi aminti cateva aspecte ce merita a fi luate in considerare in momentul achizitionarii unei masini deja rulate, pentru ca in aceste cazuri trebuie ceva mai multa atentie decat in cazul cumpararii unei masini noi.

Istoricul

Aspectul cel mai discutat si in acelasi timp cel mai nesigur in achizitionarea unui autovehicul deja rulat este istoricul sau. Problema kilometrilor facuti “doar duminica” de exemplu este deja una la moda si este atat de des intalnita incat eu unul, atata timp cat nu discutam de o masina cumparata de la o reprezentanta a marcii ei, care tocmai iese din garantie, nici macar nu i-as mai da importanta, fie ca vorbim de 90.000 KM fie ca vorbim de 290.000 KM.

Este foarte important daca se poate obtine un istoric din partea unei unitati service autorizate din doua puncte de vedere, unu aflam daca este ceva la care trebuie sa avem grija pe viitor, doi, simplul fapt ca exista un asemenea istoric ne indica faptul ca masina a fost intretinuta corespunzator si cu atentie.

Cu cat masina este mai veche cu atat aceste detalii incep sa se piarda si sa fie mai greu de obtinut motiv pentru care recomandarea este sa se acorde atentie altor aspecte precum putem vedea mai jos.

De verificat

Sunt cateva lucruri minime dar foarte importante care se pot verifica la o prima inspectie a unei masini, precum lichide, lumini, sunete si starea generala a elementelor exterioare si interioare. Daca de exemplu nu suntem siguri de numarul de kilometri comunicati acesta fiind prea bun sa fie adevarat, putem face o mica corelatie intre starea anvelopelor si numarul total de kilometrii. Mai exact, daca avem o masina cu o vechime de 10 ani si un numar de kilometrii total de 90.000 km, inseamna ca teoretic acea masina a parcurs mai putin de 10.000 km pe an, foarte foarte putin. Un indicator in aceasta situatie pot fi anvelopele verificand data de fabricatie a lor (inscris pe ele) si starea lor generala. Daca anvelopele au minim 3 ani si uzura lor nu este pronuntata atunci este posibil ca numarul kilometrilor sa fie aproximativ adevarat. Daca anvelopele au 2 ani sau mai putin si sunt uzate peste 70% de exemplu… este putin probabil ca acea uzura sa fie datorata ultimilor 18.000 de kilometrii conform statistici initiale. Tot prin verificarea anvelopelor se poate vedea si o eventuala problema netratata, daca anvelopele nu sunt uzate uniform este destul de posibil sa fie prezenta o problema la sistemul de directie sau auto a avut o avarie serioasa.

Un alt aspect relativ simplu ce se poate verifica sunt lichidele vehiculului, nivelul de ulei, nivelul de antigel si daca acesta nu are perturbatii atunci cand motorul este pornit si verificarea ca nici un sistem sa nu prezinte pierderi, mai ales cel de aer conditionat, situatie in care remedierea lui fiind destul de costisitoare (inlocuirea conductelor de AC presupune in majoritatea cazurilor si inlocuirea radiatorului, ambele componente avand in mod general un cost ridicat).

O eventuala functionare neregulata a sistemului electric, semnalizari, lumini, martori in bord, poate insemna mai mult decat “un bec ars neschimbat din lipsa de timp” sau un “releu de semnalizare, doar 50 de lei”. Acelasi lucru valabil si pentru eventuale sunete iesite din comun, un sunet putin mai “sport” la o masina mai veche de 10 ani aproape sigur poate insemna o linie a esapamentului ruginita si care trebuie inlocuita, nefiind un element inlocuit uzual vine si el cu un pret ceva mai ridicat.

Un alt detaliu foarte mic dar extrem de important este cureaua sau lantul de distributie. In cazul curelei, daca nu se poate verifica istoricul cu siguranta este foarte recomandat inlocuirea imediata a ei pentru a nu avea nici un risc, o curea imbatranita este necesar a fi schimbata de urgenta si de avut o atentie si mai mare asupra istoricului vehiculului, poate fi un semn de intretinere neglijenta. In cazul distributiilor pe lant este foarte important sa avem grija sa nu existe sunete sau vibratii produse, inlocuirea distributiei pe lant a autovehiculelor este de cele mai multe ori atat de costisitoare incat se pune problema daca mai este rentabila o reparatie sau nu. Atentie, distributia pe lant nu se schimba ca parte a mentenantei periodice.

Acestea sunt doar cateva exemple, ce este de retinut este faptul ca nici unul din ele nu reprezinta o cauza a unei defectiuni ci doar unele efecte probabile, identificarea cauzelor la o simpla inspectie a unui vehicul sunt practic imposibile, chiar si de specialisti daca acestia nu au toate mijloacele de lucru alaturi. Recomandarea in cazul achizitionarii unui vehicul deja rulat este ca acesta sa fie programat intr-o unitate a marcii sale pentru o “Verificare de rampa” (nu exista “verificare in vederea cumpararii”) in care cateva din posibilele probleme se pot identifica, atatea cat sa se poata faca o idee generala asupra starii vehiculului, este o investitie infima pe langa valoarea de cumparare a masinii.

Costuri si intretinere

Chiar si in cazul unei masini care se prezinta intr-o stare foarte foarte buna este bine de avut grija pe viitor. Fiecare model in parte are un anumit plan de mentenanta prevazut de producator (a se verifica strict in cartea masinii, a nu se generaliza) iar unele modele pot fi mai scumpe de intretinut decat altele. Asta nu inseamna ca una este mai buna decat alta ci sunt doar cazuri particulare pentru fiecare model, cu implicatiile lor. In mod general de exemplu, autovehiculele diesel au revizii mai complexe si mai costisitoare decat cele pe benzina, insa aceiasi comparatie se poate face si intre autovehiculele fara optionale si autovehiculele cu foarte multe optiuni pe ele, este simplu, daca nu avem AC la masina nu o sa avem nevoie nici sa inlocuim freonul sau sa facem o reparatie costisitoare asupra ansamblului.

Recomandarea este a se verifica cu o unitate service cateva exemple de costuri pentru a va da seama daca intretinerea va fi o bataie de cap sau nu, sau a se verifica in cadrul forumurilor fanilor modelului respectiv, de obicei acolo gasim oameni pasionati si grijulii cu masinile lor.

Probleme specifice

Tot pe aceste forumuri putem afla si “tips & tricks” legat de modelul care tocmai ne intereseaza. Sunt unele probleme de fabricatie ale modelului pe care nici producatorul nu le poate stii in detaliu pentru ca acestea apar dupa ce vehiculul a parcurs un numar bun de kilometrii pe strazile realitatii sale inconjuratoare (referire subtila la utilizarea in zone unde drumurile nu sunt de cea mai buna calitate…). Fiecare problema astfel aparuta in mod frecvent la un anumit model cel mai probabil va fi cunoscuta de cei care impartasesc pasiunea si impresiile avute pe un forum. Desi poate dramatizate uneori parerile acolo, este o sansa destul de mare ca ele sa fie sincere. Cunoscand astfel de detalii imaginea de ansamblu asupra costurilor de mentenanta poate sa fie cu inca un pas mai aproape de realitate.

Dotari

Atentie si la dotarile avute si dorite. Daca nu exista nici cel mai mic interes pentru televizorul ala mare din mijlocul bordului plin de harti care raman in urma datorita ritmului de dezvoltare a infrastructurii noastre… atunci alegerea modelului cu un nivel mai jos de echipare poate economisi cateva mii de euro care se pot folosi in alegerea unui an de fabricatie mai recent. Nu in ultimul rand, un numar mare de dotari si optiuni extra inseamna si un numar mare de aspecte ce trebuie avute in mentenanta, sesizate din ce in ce mai des o data cu trecerea timpului.

In concluzie cred ca o atentie sporita catre zone precum cele date exemplu mai sus si nu numai, o alegere in care emotionalul este cat mai bine gestionat si un ajutor din partea unei parti specializate poate sa creasca considerabil sansele unei alegeri reusite astfel incat singura grija ulterioara sa fie doar la nivelul de combustibil.